Persoonlijk hitteplan: watermeloensalade en rust

Jul 22, 2019

door  | jul 23, 2019 | How to, Recepten, Voeding

Volgens Ayurveda is de zomer het Pitta seizoen, het seizoen waarin het element vuur overheerst. Dat merk je aan het weer (warm) en het licht (scherp)Als je net als ik al veel Pitta in je hebt, dan is een hittegolf zoals deze een behoorlijke uitdaging en moet je uitkijken dat je niet oververhit raakt. Teveel hitte kan leiden tot irritatie en agressie maar ook lusteloosheid. Denk bijvoorbeeld aan opvliegers, agressie in het verkeer, ontstekingen of huidirritatie zoals zonnebultjes, diarree, maagzuur, hoofdpijn of weinig energie.

Dé manier om deze hitte te temperen en om weer in balans te komen is zorgen voor koelte. Mijn persoonlijke hitteplan bestaat uit zoveel mogelijk in de schaduw blijven, verhittend eten en activiteiten zoveel mogelijk vermijden en verkoelend te eten en te drinken.
 
Deze heerlijke watermeloensalade gaat me daar zeker bij helpen. Verkoelende watermeloen, komkommer en munt verlichten zomerse ongemakken zoals ontstekingen, geïrriteerdheid, maagzuur en opvliegers. De olijven en feta zorgen voor een lekker zoute toets. Een scheutje Extra Vierge olijfolie erover en je bent klaar!
 
Ingrediënten
  • Watermeloen
  • Komkommer
  • Olijven (of kappertjes)
  • Munt
  • Feta
  • Extra Vierge olijfolie
Snijd de watermeloen en komkommer in blokjes. Voeg munt, olijven en feta toe en maak af met een scheutje lekkere (biologische) olijfolie.

Eet smakelijk!
Close

50% Complete

Fit met Ayurveda!

Baal jij er ook van dat je zo weinig energie, last van een opgeblazen buik of hormonale klachten hebt? En wil jij je dolgraag fit, slank en energiek voelen? 

Download dan nu gratis mijn e-book Fit met Ayurveda! voor een simpel stappenplan en heerlijke recepten voor direct meer energie, een stralende gezondheid en jouw ideale gewicht!