Waarom Intermittent Fasting NIET het nieuwe wondermiddel is

Jun 23, 2020

Afgelopen week las ik dit artikel in het Parool over Intermittent Fasting

Het schijnt dat Intermittent Fasting of Periodiek Vasten vorig jaar de meest gezochte zoekterm op internet was en echt iedereen heeft het er de laatste tijd over. Van fitgirls en BN'ers tot serieuze artsen; iedereen lijkt het erover eens te zijn dat dit hét nieuwe wondermiddel is. Maar is dat het ook..?

Uit recent wetenschappelijk onderzoek blijkt dat ratten die eens in de drie dagen vasten, tot 20% langer leven en minder tumoren krijgen. Ook ging IF de verslechtering van de gezondheid bij het ouder worden tegen en werden ouderdomsziektes als kanker en Parkinson, maar ook dementie en beroertes deels voorkomen.

En ook de Britse arts en journalist Michael Mosley (ik schreef eerder dit blog over zijn boek Het slimmedarmendieet) die worstelde met overgewicht en type 2 diabetes is fan van Intermittent Fasting. Hij verloor fors gewicht, raakte van zijn diabetes af en kwam eindelijk van zijn nachtelijke gesnurk af dankzij deze methode.

Je zou zeggen dat het een nieuw wondermiddel is. Maar dat is het niet..

Ayurveda, het oudste gezondheidssysteem ter wereld, raadt periodiek vasten namelijk al duizenden jaren aan en is een dagelijkse praktijk voor iedereen met een Ayurvedische leefstijl. Maar voor ik inga op de vele voordelen van intermittent fasting, zal ik eerst uitleggen wat het is en waarom Ayurveda hier zoveel waarde aan hecht.

 

Wat houdt intermittent fasting in?

Intermittent fasting richt zich niet op wat je eet, maar op wanneer je eet. Intermitterend vasten betekent vasten op bepaalde tijden. Dit houdt in dat je langere tijd achter elkaar niets eet. Dit doe je om je spijsvertering rust te gunnen. Intermittent fasting is dus geen dieet, want je mag eten wat je wil. En je hoeft geen calorieën te tellen of bepaalde voedselgroepen uit te sluiten. Hoe fijn is dat?!

 

Afvallen, meer energie en rust

Als je vast, geef je je lichaam de tijd om de laatste maaltijd te verteren en goed op te nemen. Ayurveda leert ons dat ons lichaam tijd en ruimte nodig heeft om Prana (levensenergie) te laten circuleren. Dat lukt niet als we constant lopen te 'grazen'. Als we de hele dag door eten, dan is ons lichaam namelijk constant bezig om voedsel te verteren en ons insulineniveau bij te stellen. Met vetopslag als gevolg. Tijdens een vastenperiode komt je spijsvertering juist tot rust en krijgt je lichaam de kans om te herstellen waardoor je meer energie krijgt.

Recent wetenschappelijk onderzoek toont nu ook aan dat vasten een gezonde manier is om af te vallen. Uit diverse onderzoeken is aangetoond dat vasten, zelfs wanneer je dit maar eens in de zoveel tijd toepast, bijdraagt aan gewichtsverlies. Zo bleek uit een onderzoek uit 2015 dat afwisselend ‘dag’-vasten het lichaamsgewicht verminderde tot zeven procent en het lichaamsvet zelfs tot 5,4 kilo reduceerde. Dit heeft meerdere redenen. Doordat je minder (vaak) eet, krijg je meestal minder calorieën binnen, maar zelfs als je evenveel calorieën binnen zou krijgen dan gebeurt er nog iets anders in je lichaam.

Door te vasten verandert je hormoonhuishouding en verbetert je insulinegevoeligheid. De hormonen die hier een belangrijke rol bij spelen zijn het menselijke groeihormoon (HGH), insuline en ghreline. Deze hormonen hebben invloed op je vetverbranding en stofwisseling. HGH is belangrijk voor het verbranden van vet en wordt bijvoorbeeld gebruikt om obesitas te behandelen en om spiermassa op te bouwen. Insuline wordt ook wel het vethormoon genoemd en is verantwoordelijk voor vetopslag. Vasten normaliseert het insulineniveau. Ghreline wordt ook wel het hongerhormoon genoemd en is verantwoordelijk voor je hongergevoel. Door te vasten stabiliseert het ghrelineniveau al na enkele dagen waardoor je lichaam steeds beter kritisch kan afwegen of je echt honger hebt of niet.

Andere bijkomende voordelen zijn dat periodiek vasten rust geeft als je de hele dag door bezig bent met eten, omdat je nergens aan hoeft te denken. Daarnaast haalt je lichaam tijdens een vastenperiode energie uit andere bronnen dan voeding. Je lichaam gaat energie onttrekken uit vet; je verbrandt dus vet! Te beginnen met dat ongezonde buikvet.

Maar periodiek vasten biedt nog veel meer gezondheidsvoordelen. Ik zal ze hieronder kort benoemen.

 

De vele voordelen van intermitterend vasten

Aan intermittent fasting worden heel veel gezondheidsvoordelen toegeschreven. Niet alleen door de Ayurveda, maar deze claims worden ook door de moderne wetenschap ondersteund. Het bekendste (en populairste) voordeel van periodiek vasten is dat je ervan afvalt en snel buikvet verliest omdat je vet gaat omzetten in energie. Maar er zijn nog veel meer voordelen.

Intermitterend vasten:

  • versterkt je metabolisme waardoor je gewicht en vet verliest, vooral dat ongezonde buikvet dat je normaal gesproken maar niet kwijt lijkt te raken
  • verlaagt je insulineresistentie en bloedsuikerniveaus
  • versterkt je immuunsysteem
  • verlaagt bloeddruk en cholesterol
  • vermindert voedselafhankelijkheid
  • verbetert je spijsvertering
  • herstelt je lichaamscellen en genen
  • vermindert oxidatieve stress en inflammatie
  • vermindert de kans op diabetes type 2
  • verlaagt het risico op kanker en Alzheimer
  • verlaagt de kans op hart- en vaatziekten
  • verbetert je hersenfunctie
  • heeft een anti-aging effect en zorgt voor verjonging
  • zorgt voor een beter uithoudingsvermogen en sneller herstel
  • geeft je meer energie en een betere concentratie

 

Intermittent fasting is inderdaad een wondermiddel, maar niet nieuw

Periodiek vasten maakt al duizenden jaren deel uit van een gezonde leefstijl en is niet voor niets altijd onderdeel van mijn programma's en behandelingen. Ik heb inmiddels al duizenden vrouwen mogen helpen om gezonder, energieker en slanker te worden dankzij deze eeuwenoude methode uit de Ayurveda. En het mooie is: het is helemaal niet moeilijk!

 

Wil je het wel eens uitproberen of wil je er meer over weten?

Met mijn Bye Bye Buikvet! methode help ik je om binnen een paar dagen een vetverbrander te worden. Dankzij deze simpele Ayurvedische methode versnelt je lichaam je vetmetabolisme waardoor je (buik)vet om gaat zetten in energie. Hierdoor krijg je niet alleen een plattere buik maar tegelijkertijd veel meer energie.. zonder dat je daarvoor hoeft te diëten, 1000 sit-ups per dag hoeft te doen of dure supplementen moet aanschaffen. 

Nu met 50% korting. Klik hier voor meer informatie.

Close

50% Complete

Fit met Ayurveda!

Baal jij er ook van dat je zo weinig energie, last van een opgeblazen buik of hormonale klachten hebt? En wil jij je dolgraag fit, slank en energiek voelen? 

Download dan nu gratis mijn e-book Fit met Ayurveda! voor een simpel stappenplan en heerlijke recepten voor direct meer energie, een stralende gezondheid en jouw ideale gewicht!