Hoeveel moet je eten voor een platte buik?

Apr 18, 2019

door  | apr 18, 2019 | Detox, How to, Leefstijl, Voeding

De laatste tijd vraagt mijn peuter regelmatig om een banaan, cracker of boterham om er een hap van te nemen en dan te zeggen: “ik hoef niet meer mama”. Best irritant omdat de koelkast vol ligt met half-opgegeten bananen en de prullenbak vol met half-opgegeten boterhammen (om van de niet-opgegeten korstjes nog maar te zwijgen..). Maar aan de andere kant ben ik er juist blij mee.

Dat klinkt misschien raar, maar ik zal je uitleggen hoe dat zit. Jonge kinderen eten namelijk van nature niet teveel of te weinig. Ze voelen feilloos aan wanneer ze honger hebben en wanneer ze moeten beginnen en stoppen met eten. Tot ongeveer 5 jaar functioneert het gebied in de hersenen dat de eetlust regelt perfect. Dat komt omdat kleine kinderen hun geestelijke vermogens waarmee ze hun natuurlijke intuïtie kunnen ‘saboteren’ nog niet volledig hebben ontwikkeld.

Na ongeveer 5 jaar vermindert dit natuurlijke vermogen omdat ze zich eten gaan herinneren, en dan met name zoet en vet eten waar onze hersenen zo blij van worden. Deze herinneringen werken je natuurlijke hongergevoel tegen waardoor je steeds minder goed weet wat en wanneer je moet eten. En dan begint het gezeur om snoep..
 
Bij de deelnemers aan mijn programma's merk ik dat ook, ze weten niet wanneer en hoeveel ze moeten eten. Ze voelen niet meer waneer ze echt honger hebben en wanneer ze vol zitten. Ze zijn hun natuurlijke instinct helemaal kwijtgeraakt. 


Gelukkig kan Ayurveda je helpen om intuïtiever te eten en je natuurlijke hongergevoel weer terug te krijgen.  

Eet wat in het kommetje van je handen past

De volgende keer dat je eet, gaat deze eeuwenoude methode* je helpen. Maak een kommetje van je handen en beperk je portiegrootte tot deze verhouding: 1/3 voedsel, 1/3 vloeistof en 1/3 lucht, zodat je maag ruimte heeft om je eten goed te verteren. 

Na zo’n maaltijd voel je je fris, energiek en vitaal, klaar om nog iets actiefs te doen. Grote en zware maaltijden maken je juist moe en geven een zwaar gevoel. En als je te snel eet, dan heb je ook nog eens een onbevredigd gevoel na de maaltijd. Maar als je rustig eet, voel je veel beter (en eerder) dat je vol zit en heb je een voldaan gevoel aan het eind van de maaltijd. En dat is wat je wil toch? Een voldaan gevoel en energie om nog iets leuks te doen.

Probeer het maar eens en kijk hoe je je voelt na het eten!

 

Meer weten?

In mijn gratis online masterclass Het Geheim van Ayurveda geef ik je nog veel meer van dit soort praktische tips waar je meteen mee aan de slag kan.
 
 
 
*) Laatst verscheen er een interessant artikel in het NRC over ‘portion distortion’. Een nieuw Brits voedingsadvies gebruikt nu deze eeuwenoude Ayurvedische methode om te bepalen hoe groot een portie moet zijn. Advies: eet wat in je hand past. Lees er hier meer over >>
Close

50% Complete

Fit met Ayurveda!

Baal jij er ook van dat je zo weinig energie, last van een opgeblazen buik of hormonale klachten hebt? En wil jij je dolgraag fit, slank en energiek voelen? 

Download dan nu gratis mijn e-book Fit met Ayurveda! voor een simpel stappenplan en heerlijke recepten voor direct meer energie, een stralende gezondheid en jouw ideale gewicht!