Goede voornemens? Zo houd je het wel vol!

Jan 14, 2020

Heb jij dit jaar goede voornemens gemaakt? En hoe gaat het daar nu mee? Ben jij ook de eerste week van januari vol goede moed begonnen om er nu achter te komen dat het toch best lastig is? 

Maak je geen zorgen, je bent niet de enige.. Uit onderzoek blijkt dat bijna iedereen goede voornemens maakt, maar dat slechts 5 tot 10% van alle goede voornemens ook echt wordt volgehouden!

Waarom lukt het ons toch niet om goede voornemens vol te houden? En belangrijker nog: hoe zorg je ervoor dat je je goede voornemens dit jaar wél volhoudt? Niet door wilskracht of zelfbeheersing in ieder geval - dat is een mythe. Goede voornemens houd je vol door goede gewoontes te ontwikkelen en ik heb alvast drie tips voor je die je hierbij gaan helpen.  

 

1. Weet wie je bent
Want als je weet wie je bent, dan weet je ook wat bij je past. Zelfkennis is absoluut de sleutel voor het volhouden van je goede voornemens. Je kunt je wel voornemen dat je vanaf nu elke dag keihard gaat sporten in de sportschool, maar als jij -net als ik- een hekel hebt aan de bedompte sportschool-lucht en depressief wordt van al die ingewikkelde apparaten dan gaat het gewoon niet werken. In plaats daarvan kan je beter gaan wandelen in de frisse lucht of een fijne yogaschool zoeken waar je niet overprikkeld raakt door al die geluiden, beelden en vieze luchtjes die nou eenmaal bij een sportschool horen. 

 

2. Maak het jezelf gemakkelijk
Als je eenmaal weet wat bij je past is de volgende stap om het jezelf zo gemakkelijk mogelijk te maken. Want hoe gemakkelijker en leuker iets is, hoe groter de kans is dat je het volhoudt. Maak het jezelf bijvoorbeeld gemakkelijk om gezond te eten door ervoor te zorgen dat je geen ongezonde dingen in huis hebt. In plaats daarvan vul je je voorraadkast met lekkere pure producten zoals verse groenten en fruit, volvette zuivel, volkoren granen, noten en zaden, goede oliën, wilde vis en biologische kip en eieren. En zorg ervoor dat je gezonde vervangers hebt voor die lastige snackmomenten, zoals humus met rauwkost, ongebrande noten en zoete dadels. 

 

3. Wees lief voor jezelf
Bedenk dat Rome ook niet in één dag gebouwd is. Alle begin is moeilijk en het aanleren van nieuwe goede gewoontes (en het afleren van oude slechte gewoontes) is één van de lastigste dingen die er is. Kijk naar jezelf met compassie en wees niet te streng voor jezelf. Net als dat we van onze kinderen niet verwachten dat ze alles in één keer kunnen, zouden we dat ook niet van onszelf moeten verwachten. Nieuwe dingen leren gaat nu eenmaal met vallen en opstaan. Kijk dus vooral naar wat er al goed gaat en niet naar wat er nog beter kan.

 

Bonustip
Wil je nog meer tips en strategieën om goede gewoontes aan te leren zodat je dit jaar eindelijk jouw doelen gaat bereiken? Meld je dan aan voor mijn nieuwe gratis online masterclass Een Platte Buik zonder te Diëten. In deze masterclass vertel ik je precies wat je moet doen om snel je energie te verdubbelen en moeiteloos jouw ideale gewicht te bereiken. Klik hier om je gratis aan te melden.

Close

50% Complete

Fit met Ayurveda!

Baal jij er ook van dat je zo weinig energie, last van een opgeblazen buik of hormonale klachten hebt? En wil jij je dolgraag fit, slank en energiek voelen? 

Download dan nu gratis mijn e-book Fit met Ayurveda! voor een simpel stappenplan en heerlijke recepten voor direct meer energie, een stralende gezondheid en jouw ideale gewicht!