Eerste Hulp Bij Oververhitting: 3 tips om koel te blijven tijdens een hittegolf

Aug 13, 2020

Terwijl ik dit schrijf zit ik met mijn voeten in een teiltje met koud water. Sinds vorige week is het uitzonderlijk warm in Nederland en zoals het er nu naar uitziet komt er voorlopig nog geen eind aan deze hittegolf.

Zoals je misschien wel weet ben ik -als typische Pitta- niet dol op dit weer. Mijn hersenen lijken wel te smelten en bewegen kost me moeite. Het liefste trek ik me met een goed boek terug in de schaduw, maar ja: er moet ook nog gewerkt worden.

Gelukkig geeft Ayurveda hele nuttige adviezen om zowel van binnen als van buiten koel te blijven en ik zal hieronder de 3 belangrijkste met je delen.

 

Tips om koel te blijven tijdens een hittegolf

Volgens Ayurveda is de zomer het Pitta seizoen. In dit seizoen overheersen de elementen vuur en water. Dat merk je aan het weer: warm en vochtig. Nu denk je misschien dat de zomer het uitgelezen seizoen is voor Pitta’s, maar dat is het dus niet. Eén van de principes van Ayurveda is ‘hetzelfde vermeerdert hetzelfde’. Dus als je een vuurtype bent dan heb je het juist zwaarder in de zomer omdat de interne hitte in je lichaam de externe hitte van het klimaat vermeerdert.

Door je voeding en leefstijl aan te passen aan de overheersende elementen van het seizoen kan je voor balans zorgen. Net als dat je in de zomer lichte en koele kleding draagt, moeten je je voeding en leefstijl ook lichter maken. Ik geef je hier mijn top 3 om dat te doen.

 

1. Eten

Omdat het klimaat in de zomer warm is, hebben we automatisch veel minder behoefte aan warm of sterk gekruid eten. Wat je nu nodig hebt zijn verkoelende producten. Je hebt vaak automatisch al meer zin in koele salades en vers fruit en minder in een uitgebreide warme maaltijd. En de natuur geeft ons altijd precies wat we nodig hebben. Kijk maar eens rond op de markt welke seizoensproducten er te koop zijn. Bessen, meloenen, nectarines, perziken, druiven, komkommer, rucola, groene bladgroenten en verse kruiden zoals munt en koriander zijn allemaal verkoelend en brengen de hitte in balans. Teveel hete specerijen, vet, alcohol, zout of gefermenteerd eten zoals yoghurt en kaas verergert de hitte en kan problemen veroorzaken zoals brandend maagzuur, geïrriteerdheid of huiduitslag.

Hoewel Ayurveda over het algemeen geen voorstander is van rauwkost (vooral niet voor bepaalde energie-types), is deze tijd van het jaar het meest geschikt om rauwe groente te eten – mits je spijsvertering natuurlijk sterk genoeg is om dit te verteren.

Maak bijvoorbeeld deze heerlijke watermeloensalade met feta en munt. Deze is echt favoriet bij ons thuis! 

 

2. Bewegen

Wat je vooral niet moet doen is sporten in de zon. Pitta is heet, de zon is heet en sporten verergert de hitte. Daardoor verhoogt Pitta in je lichaam waardoor je je uitgeput en zwak voelt. In plaats van dat je er gezonder van wordt, put deze manier van bewegen je lichaam uit. De beste momenten om te sporten zijn 's ochtends vroeg of later in de avond. En dit klinkt misschien gek, maar het beste voor Pitta is om te bewegen in de maneschijn, een wandeling in koel maanlicht doet echt wonderen voor een oververhitte Pitta!

Alle sporten die verkoelend en rustgevend zijn, zijn goed voor Pitta. Denk aan zwemmen, wandelen of fietsen onder de bomen. Rustige en koele vormen van yoga (dus geen hot-yoga!) en Pilates zijn ook heel goed omdat je hier mentaal ook rustiger van wordt – heel fijn voor Pitta die snel geïrriteerd raakt in de zomer. Wat heel belangrijk is dat je nu vooral niet teveel van jezelf vraagt en elke vorm van competitie vermijdt - en dat is best lastig voor Pitta's ;)

 

3. Relax

De hitte van de zomer maakt je loom en moe. Zelfs je spijsvertering wordt langzamer in de zomer. Geef daarom toe aan de behoefte om minder te doen en ga lekker met een boek aan het zwembad liggen. Of in je hangmat in de tuin. Of -net zoals ik- met mijn voeten in het kinderbadje op ons dakterras met een glas muntwater 

En omdat de Pitta-geest nogal fanatiek is, is het een goed idee om te (beginnen met) mediteren. ‘s Ochtends vroeg en ‘s avonds voordat je gaat slapen zijn de beste tijden om te mediteren, maar je kan het ook doen voordat je tijdens je werk aan een nieuwe taak begint of als je een taak afgerond hebt. Stop waar je mee bezig was, maak je hoofd even leeg en verteer je gedachten, ideeën en ervaringen. Hierdoor kom je tot rust, krijg je weer nieuwe inzichten en ervaar je veel meer balans. Ik ben zelf fan van de korte meditaties van Deepak Chopra, zoals deze Inner Peace Meditation.

 

Wil jij ook meer balans deze zomer?

Geef je dan op voor mijn Energy Boostcamp, waarin ik je leer om binnen 5 dagen de balans te herstellen met slechts een paar kleine aanpassingen in je voedingspatroon. Je kan je nu hier aanmelden.

Close

50% Complete

Fit met Ayurveda!

Baal jij er ook van dat je zo weinig energie, last van een opgeblazen buik of hormonale klachten hebt? En wil jij je dolgraag fit, slank en energiek voelen? 

Download dan nu gratis mijn e-book Fit met Ayurveda! voor een simpel stappenplan en heerlijke recepten voor direct meer energie, een stralende gezondheid en jouw ideale gewicht!