Dé tip tegen een middagdip

Feb 19, 2019

door  | feb 19, 2019 | Leefstijl, Recepten, Voeding

Jarenlang heb ik geworsteld met de beruchte ‘middagdip’. Ik werkte toen nog op kantoor en at mee met wat er op tafel stond. Zoals bij de meeste bedrijven was dat brood en beleg van de Appie bezorgservice. Hartstikke lekker.

Maar ik kon de klok er bijna gelijk op zetten. Elke dag rond 15:00 uur kreeg ik een mega-dip en kon ik alleen nog maar denken aan de mini-Snickertjes die in de keuken op mij lagen te wachten. Soms hield ik het vol tot 16:00 uur, maar uiteindelijk ging ik altijd weer overstag en at ik 1, 2… of 3 van die kleine Snickertjes. Ach ééntje extra kan wel, het zijn toch maar kleintjes dacht ik dan.

Daarna had ik natuurlijk spijt. Maar ja, als je lichaam schreeuwt om extra energie in de vorm van suiker probeer dan maar eens niet te luisteren. Ondertussen werd ik wel elk jaar een kilootje zwaarder. Terwijl ik toch heel gezond at dacht ik altijd.

Ik at ook best wel gezonde dingen, maar wat ik door Ayurveda leerde was dat ik de verkeerde dingen op het verkeerde moment at. In tegenstelling tot wat we gewend zijn, eten we onze grootste maaltijd op het verkeerde moment van de dag. Hierdoor kan ons lichaam het voedsel dat we eten niet goed opnemen, verteren en uitscheiden.

De tijd waarop je eet bepaalt namelijk of je eten goed verteerd wordt of niet. Misschien klinkt het raar, maar het is beter om tijdens de lunch een vette hamburger te eten dan een salade om 22:00 uur ‘s avonds.  Dat heeft te maken met je spijsverteringsvuur. Die is (net als de zon) ‘s middags op zijn sterkst en dooft ‘s avonds.

Als je dit natuurlijke ritme aanhoudt voor je maaltijden dan werkt je spijsvertering optimaal, waardoor je lichaam alle benodigde voedingsstoffen uit je eten kan halen en gifstoffen op een juiste manier kan uitscheiden.

 

“Eet je grootste maaltijd midden op de dag”

Mijn opa en oma deden het nog en in grote delen van de wereld doen ze het nog steeds; de grootste maaltijd midden op de dag nuttigen.

Tussen de middag is je spijsvertering namelijk op zijn sterkst. Daarom is dit het moment om de meest uitgebreide maaltijd van de dag te eten. Nu kan je lichaam complexe voedingsmiddelen zoals vetten en proteïnes het best verteren en opnemen. En nu heeft je lichaam ook de meeste energie nodig om de rest van de dag goed door te komen, zodat je rond 15:00 uur niet gaat snacken. De lunch is daarom ook het beste moment voor toetjes of traktaties.

Maak bijvoorbeeld eens deze frittata. Makkelijk van tevoren te maken en mee te nemen naar je werk. Eet er een groene salade bij en eventueel een geroosterde boterham en je hebt een super gebalanceerde lunch!

Recept voor frittata met groene groenten

Je kan in principe alle groenten gebruiken voor een frittata, het is ook de perfecte manier om van restjes af te komen. Kijk wat er nog in de koelkast ligt; stukjes aardappel, ui, wortel, knolselderij, bietjes, pompoen, het is allemaal even lekker in een frittata. Ik maak graag een frittata met groene groenten omdat die extra gezond zijn en goed passen in een reinigend dieet. Diepvriesgroenten zijn trouwens ook heel geschikt hiervoor.

Ingrediënten voor de frittata (4-6 porties)

  • 600 gram groene groente in kleine blokjes (bv. doperwtjes, spinazie, broccoli, courgette, asperges, spinazie)
  • 2 tl ghee of olie
  • 7-8 eieren
  • 1/2 tl kurkuma
  • Zout & peper naar smaak
  • Zachte geitenkaas (optioneel)

Verwarm de oven voor op 190 gradenZet een koekenpan of bakblik in de oven en smelt de ghee of olie daarin. Stoom ondertussen de groente 5-10 minuten in een laagje water tot ze gaar zijn en giet afKlop de eieren, zout, peper en kurkuma los in een komHaal de pan uit de oven. Pas op: heet! Giet het eimengsel in de hete pan en verdeel de gestoomde groente eroverheenBak 10 minuten tot de fritatta bijna gaar isKruimel dan de geitenkaas eroverBak dan nog zo’n 5 minuten tot de frittata gaar is.

PS: Heb je weinig energie, last van een opgeblazen buik en wil je snel wat overtollige kilo’s en buikvet verliezen? Geef je dan op voor mijn gratis masterclass en ontdek de #1 reden waarom wat je nu doet niet werkt en wat je wél zou moeten doen! 

Close

50% Complete

Fit met Ayurveda!

Baal jij er ook van dat je zo weinig energie, last van een opgeblazen buik of hormonale klachten hebt? En wil jij je dolgraag fit, slank en energiek voelen? 

Download dan nu gratis mijn e-book Fit met Ayurveda! voor een simpel stappenplan en heerlijke recepten voor direct meer energie, een stralende gezondheid en jouw ideale gewicht!