Positief veranderen? Stel prioriteiten!

Nov 04, 2020

Heb jij wel eens geteld hoeveel ballen jij tegelijk in de lucht moet houden?  Ik wel. Ik wil genoeg tijd en aandacht geven aan mijn familie en vrienden, ik probeer zo gezond mogelijk te leven, ik stop veel tijd en energie in mijn bedrijf en dan probeer ik mezelf ook nog persoonlijk en spiritueel te ontwikkelen. Dat zijn dus best wel veel ballen.

Jongleren met vijf ballen

Ik hoorde laatst een hele mooie vergelijking die ik graag met je wil delen. We zijn allemaal aan het jongleren met vijf ballen; één bal is familie, één bal is vrienden, één bal is je gezondheid, één bal is je werk/carrière en één bal is je persoonlijke en spirituele ontwikkeling.

Vier van deze ballen zijn van glas en één is van rubber. De werkbal is van rubber. Als die op de grond valt, dan stuitert hij namelijk gewoon weer terug. De andere ballen zijn veel kwetsbaarder, die zijn van glas. Als je die uit je handen laat vallen, dan is de kans groot dat ze stuk vallen.

Het grappige is dat wij vaak onze meeste tijd en aandacht besteden aan de rubberen bal; ons werk. Onze focus ligt op de rubberen bal en de andere -glazen- ballen proberen we daarnaast ook nog in de lucht te houden. We zijn vaak het grootste deel van onze tijd en aandacht met ons werk bezig en familie, vrienden, gezondheid en spiritualiteit komen vaak op de tweede plek. Met alle risico's van dien..

 

Want als een glazen bal valt, dan sneuvelt er nog wel eens één.

 

Prioriteiten stellen

Sinds ik moeder ben, is dit voor mij nog meer dagelijkse realiteit. Ook ik vind het lastig om prioriteiten te stellen. Ik heb gelukkig een hele goede gezondheid en een goede band met mijn familie, maar doordat mijn werk veel tijd en energie opslokt merk ik dat ik mijn vrienden de laatste tijd een beetje heb verwaarloosd.

Krachtige oefening 

Als jij soms ook moeite hebt met prioriteiten stellen en wil weten wat je hier aan kan doen dan heb ik een hele krachtige oefening voor je. Deze oefening geeft je inzicht in waar jouw prioriteiten nu liggen en waar ze eigenlijk zouden moeten liggen.

Geef de volgende onderdelen in je leven een cijfer op hoe het op dit moment is en op hoe je het over 6 maanden zou willen hebben. En schrijf dan het verschil daartussen op. Bv. Familie is nu 7 en moet over 6 maanden een 8 zijn. Dan is het verschil 1. Je gezondheid is nu misschien een 5 en moet een 7 zijn, dan is het verschil 2, etc.

-Familie        
-Vrienden
-Gezondheid
-Werk/carrière
-Persoonlijk/spiritueel 

Om een positieve verandering in je leven te bewerkstelligen, leg je op het onderdeel dat het hoogste verschil scoort de komende maanden je focus. Dus ga niet alle onderdelen tegelijkertijd proberen te verbeteren, maar focus je op dat onderdeel waarmee je het grootste verschil kan maken.

Kleine stapjes zetten

Positieve verandering ontstaat namelijk pas als we van één ding topprioriteit maken en dan kleine stapjes zetten om die te bereiken. Stel dat je gezondheid de komende 6 maanden prioriteit heeft, begin dan eerst met het aanpassen van je voedingspatroon en ga niet ook meteen drie keer in de week keihard sporten. De kans is dan namelijk heel groot, dat je het niet volhoudt.

Mijn prioriteit ligt de komende tijd op vriendschap. Ik ga meteen wat vriendinnen bellen voor een (online) koffie- of borrel-uurtje om eens even goed bij te kletsen. Wat ga jij doen?

En kan je wel wat hulp gebruiken bij het stellen van de juiste prioriteiten? Geef je dan op voor één van mijn gratis online masterclasses die ik regelmatig geef.

Close

50% Complete

Fit met Ayurveda!

Baal jij er ook van dat je zo weinig energie, last van een opgeblazen buik of hormonale klachten hebt? En wil jij je dolgraag fit, slank en energiek voelen? 

Download dan nu gratis mijn e-book Fit met Ayurveda! voor een simpel stappenplan en heerlijke recepten voor direct meer energie, een stralende gezondheid en jouw ideale gewicht!