Eet dit voor meer energie in de herfst

Sep 14, 2022
Lag ik vorige week -met mijn gebroken enkel- nog te puffen en te zweten op bed, opeens merk ik dat de ochtenden een stuk koeler zijn en de avonden alweer langer worden (hallo Netflix! ;)). 
 
Na een zomer die maar niet op leek te houden is de herfst nu dan toch begonnen. En een verandering van seizoen betekent ook een verandering van energie.
 
De bruisende energie van de zomer met feestjes, vakanties en BBQ's verandert langzaam in een meer ingetogen energie waarin we letterlijk en figuurlijk meer naar binnen keren. Ik merk dat ik weer zin heb om mijn huis gezellig te maken, weer (meer) gezond ga koken en minder behoefte heb om er op uit te gaan.
 
De overgang van zomer naar herfst veroorzaakt ook een verschuiving in je lichaam. Zo kan je spijsvertering wat grilliger worden, wat je merkt aan een opgeblazen gevoel of constipatie. Kan je je wat verstrooid voelen, slechter gaan slapen of een droge huid krijgen*.
 
Dit komt omdat Vata (het lucht-element) in de herfst opbouwt. Dat zorgt ervoor dat droogheid verergert (lucht droogt namelijk uit). Je ziet het aan de bomen die hun blaadjes laten vallen en in je lichaam neemt de droogte ook toe. Ik merk het altijd meteen aan de huid op mijn benen die droog wordt. Dan weet ik dat de herfst begonnen is.
 
Daarom is het nu tijd om over te stappen op een Vata-balancerende voeding- en leefstijl. Dat houdt in dat je meer rust neemt en dat je aan je voeding meer goede vetten, meer vocht en de smaken zoet, zout en zuur toevoegt. Zo blijf je in balans en voorkom je deze klachten.
 
En dat dat echt niet ingewikkeld hoeft te zijn, laat ik je zien met één van de meest simpele (en favoriete) herfstrecepten uit mijn kookboek Eet je fit met Ayurveda. In een kleine 5 minuten heb je dit voedende en verwarmende ontbijtje al voor je neus staan. En zo maak je het…
 

Recept voor gestoofde appel met specerijen

Fruit wat vers geraspte gember met een snufje kaneel-, gember- en kardemompoeder in wat ghee of kokosolie aan. Doe een appel in stukjes met wat water erbij en breng aan de kook. Laat 5 minuutjes zachtjes doorkoken en voeg eventueel nog een topping toe die bij jouw dosha past, zoals rozijnen, dadels of cranberries 
 
Ook heel lekker in combinatie met de kruidige pannenkoekjes met amandelboter, blauwe bessen en ahornsiroop uit Eet je fit met Ayurveda! (Klik hier als je mijn kookboek wil bestellen).
 
Eet smakelijk en ik wens je een mooie herfst!
Close

50% Complete

Fit met Ayurveda!

Baal jij er ook van dat je zo weinig energie, last van een opgeblazen buik of hormonale klachten hebt? En wil jij je dolgraag fit, slank en energiek voelen? 

Download dan nu gratis mijn e-book Fit met Ayurveda! voor een simpel stappenplan en heerlijke recepten voor direct meer energie, een stralende gezondheid en jouw ideale gewicht!