Drie redenen waarom je géén honing in je muntthee moet doen

Jul 26, 2022
Ik drink in de zomer liters muntthee en -water. En ik vertel natuurlijk niks nieuws als ik zeg dat je voldoende moet drinken als het warm is. (Hoeveel dat precies is verschilt alleen wel per persoon. Hete Pitta's moeten het meeste drinken van de energietypes en Kapha's moeten juist uitkijken dat ze niet té veel drinken.)
 
Maar dat je voldoende moet drinken staat vast. Als je dan ook nog een takje munt in je water of thee doet, ben je helemaal goed bezig en sla je meteen 2 vliegen in 1 klap. Want munt werkt namelijk verkoelend.
 
En gelukkig kan je muntthee -net als gemberthee, die andere Ayurvedische gouwe ouwe- inmiddels overal bestellen. Alleen zo jammer dat je er altijd zo'n zakje of knijpfles met honing bijkrijgt. 
 
Want honing is lang niet zo gezond als je misschien wel denkt. In dit blog geef ik je 3 redenen vanuit de Ayurvedische voedingsleer waarom je geen honing in je thee zou moeten doen. 
 
 

Reden #1: Honing = suiker

 
De goedkope honing die je bij je kopje thee krijgt (en die je in de supermarkt koopt) is geen pure honing, ook niet als er biologisch op staat. Deze honing wordt namelijk verhit. Hierdoor gaan (een deel van) de enzymen en vitamines uit de honing verloren. En bovendien wordt deze honing vaak vermengd met suikerwater of worden de bijen met suikerwater gevoerd. Dit wordt niet vermeld op het etiket.
 
Alleen als er op het etiket staat dat de honing koud geslingerd of rauw is dan heb je echte honing in handen en dat proef je (en daar betaal je dus ook voor). Deze honing wordt handmatig uit de honingraten geslingerd en wordt niet verhit en gaat dus rauw en vol goeie eigenschappen, zoals enzymen, antioxidanten, vitamines, mineralen en sporenelementen een glazen pot in. Vele malen lekkerder, veel beter voor je gezondheid èn voor je omgeving. 
 
We denken dus vaak dat honing een puur product is maar als het in een goedkope knijpfles zit dan kan je er van uitgaan dat het bijna hetzelfde is als geraffineerde suiker.
 
 

Reden #2: Honing is verhittend

In de Ayurvedische voedingsleer kijken we altijd naar de eigenschappen van producten. Is het bv. licht of zwaar, verkoelend of verhittend, drogend of smerend?
 
En als we dat eenmaal weten dan gebruiken we de tegenovergestelde eigenschappen om balans aan te brengen. Dat doen wij van nature ook al. In de zomer eten we ijsjes en salade om af te koelen en in de winter eten we stoofpotjes en drinken we warme chocolademelk (of Jägerthee ;)) om op te warmen.
 
Volgens de Ayurvedische voedingsleer heeft elk product unieke eigenschappen. Zo is munt verkoelend en honing is verhittend. Als je dus honing in je muntthee doet, dan hef je het verkoelende effect van de munt op en dat is jammer.
 
Nu denk je misschien: O, maar dan kan ik in de winter dus wel honing in mijn thee doen? Ook dan is mijn antwoord helaas weer nee.
 
 

Reden #3: Verhitte honing veroorzaakt toxines

De belangrijkste reden waarom je geen honing in je thee wil doen is dat honing die verhit wordt ama veroorzaakt.
 
De letterlijke vertaling van ama is 'onverteerd'. Volgens de Ayurveda ontstaat ama als we dingen niet goed verteren. Dit kan komen door slechte eet- (en drink)gewoontes of een zwak agni, dat is je spijsverteringsvuur. En dan ontstaat er dus ama. In de Westerse wereld noemen we ama toxines in je spijsverteringssysteem. 
 
Daarom raadt de Ayurveda af om honing te verhitten. Niet alleen dus omdat alle goede eigenschappen verdwijnen boven de 40 graden, maar -en dat is nog veel vervelender- omdat verhitte honing toxines in je spijsverteringssysteem veroorzaakt. Met een opgeblazen buik, weinig energie en overgewicht als gevolg (om er maar een paar te noemen).
 
 

Hoe moet het dan wel?

 
Ik doe zelf al jaren geen zoetstof meer in mijn thee en dat bevalt me heel goed moet ik zeggen. Je krijgt ongemerkt toch heel wat extra suiker binnen als je je koffie en thee zoet. En een goede kruidenthee of groene thee heeft dat trouwens ook helemaal niet nodig.
 
Wil je wel per sé honing in je thee doen? Zorg er dan voor dat je voor rauwe of koudgeslingerde honing kiest. En doe de honing er pas bij als de thee afgekoeld is tot lichaamstemperatuur.
 
Geniet van je kopje (munt)thee!
 
 

Wil jij meer weten over wat je wel en niet moet eten en drinken volgens de Ayurvedische voedingsleer?

 
In mijn 365 dagen Fit met Ayurveda! jaarprogramma leer ik je op een laagdrempelige manier alles over wat, hoe, hoeveel en waarom je volgens de Ayurvedische voedingsleer moet eten en drinken zodat je je het hele jaar door fit, slank en energiek voelt (en dat is heel iets anders dan de meeste artsen en diëtisten je vertellen).
 
Een jaar lang ontvang je wekelijks praktische tips, waardevolle strategieën en heerlijke recepten zodat je binnen no-time weer in balans bent. Je krijgt elke week positieve ondersteuning, inspiratie en motivatie in je inbox zodat je niet overweldigd wordt door alle informatie en je je nieuwe gezonde gewoontes makkelijk volhoudt. En ik help je de vertaalslag te maken om deze eeuwenoude Oosterse wijsheid op een simpele manier naar de Westerse dagelijkse praktijk te brengen zodat het ook echt kan gaan toepassen in je drukke leven.
 
 
Close

50% Complete

Fit met Ayurveda!

Baal jij er ook van dat je zo weinig energie, last van een opgeblazen buik of hormonale klachten hebt? En wil jij je dolgraag fit, slank en energiek voelen? 

Download dan nu gratis mijn e-book Fit met Ayurveda! voor een simpel stappenplan en heerlijke recepten voor direct meer energie, een stralende gezondheid en jouw ideale gewicht!