Intermittent fasting voor meer energie & minder buikvet

Feb 01, 2020

Snel afvallen en makkelijk buikvet verliezen, je metabolisme een boost geven, eindeloos veel energie én een waslijst aan gezondheidsvoordelen zonder een dieet te volgen. Het klinkt misschien te mooi om waar te zijn, maar dit is wel wat Intermittent Fasting voor je kan doen.

Het lijkt misschien de zoveelste nieuwe gezondheids- of dieethype maar dat is het zeker niet: Intermittent Fasting, of in het Nederlands: Periodiek Vasten. Aan Intermittent Fasting worden heel veel gezondheidsvoordelen toegeschreven. Het bekendste (en populairste) voordeel van periodiek vasten is dat je ervan afvalt en snel buikvet verliest. 

Ayurveda, het oudste gezondheidssysteem ter wereld, raadt periodiek vasten al duizenden jaren aan om lichaam en geest weer in balans te krijgen. (Ik schreef er al eerder iets over in dit blog.) Maar voor ik inga op de vele voordelen van intermittent fasting, zal ik eerst uitleggen wat het is en waarom Ayurveda hier zoveel waarde aan hecht.

Wat houdt intermittent fasting in?

Intermittent fasting richt zich niet op wat je eet, maar op wanneer je eet. Ook daar schreef ik eerder al een blog over. Intermitterend vasten betekent vasten op bepaalde tijden. Dit houdt in dat je langere tijd achter elkaar niets eet. Er zijn veel verschillende vormen van vasten, maar de simpelste manier is om tussen de 12 en 16 uur per dag niets te eten. Dit lijkt misschien ingewikkeld, maar als je 's avonds tussen 18:00 en 19:00 je laatste maaltijd eet en de volgende dag je ontbijt uitstelt tot 9:00 of 10:00 dan ben je er al! Intermittent fasting is dus geen dieet, want je mag eten wat je wil. En je hoeft geen calorieën te tellen of bepaalde voedselgroepen uit te sluiten. Hoe fijn is dat?!

Afvallen, meer energie en rust

Als je vast, geef je je lichaam de tijd om de laatste maaltijd te verteren en goed op te nemen. Ayurveda leert ons dat ons lichaam tijd en ruimte nodig heeft om Prana (levensenergie) te laten circuleren. Dat lukt niet als we constant lopen te 'grazen'. Als we de hele dag door eten, dan is ons lichaam namelijk constant bezig om voedsel te verteren en ons insulineniveau bij te stellen. Met vetopslag als gevolg. Tijdens een vastenperiode komt je spijsvertering juist tot rust en krijgt je lichaam de kans om te herstellen waardoor je meer energie krijgt.

Recent wetenschappelijk onderzoek toont nu ook aan dat vasten een gezonde manier is om af te vallen. Uit diverse onderzoeken is aangetoond dat vasten, zelfs wanneer je dit maar eens in de zoveel tijd toepast, bijdraagt aan gewichtsverlies. Zo bleek uit een onderzoek uit 2015 dat afwisselend ‘dag’-vasten het lichaamsgewicht verminderde tot zeven procent en het lichaamsvet zelfs tot 5,4 kilo reduceerde. Dit heeft meerdere redenen. Doordat je minder (vaak) eet, krijg je meestal minder calorieën binnen, maar zelfs als je evenveel calorieën binnen zou krijgen dan gebeurt er nog iets anders in je lichaam.

Door te vasten verandert je hormoonhuishouding en verbetert je insulinegevoeligheid. De hormonen die hier een belangrijke rol bij spelen zijn het menselijke groeihormoon (HGH), insuline en ghreline. Deze hormonen hebben invloed op je vetverbranding en stofwisseling. HGH is belangrijk voor het verbranden van vet en wordt bijvoorbeeld gebruikt om obesitas te behandelen en om spiermassa op te bouwen. Insuline wordt ook wel het vethormoon genoemd en is verantwoordelijk voor vetopslag. Vasten normaliseert het insulineniveau. Ghreline wordt ook wel het hongerhormoon genoemd en is verantwoordelijk voor je hongergevoel. Door te vasten stabiliseert het ghrelineniveau al na enkele dagen waardoor je lichaam steeds beter kritisch kan afwegen of je echt honger hebt of niet.

Andere bijkomende voordelen zijn dat periodiek vasten rust geeft als je de hele dag door bezig bent met eten, omdat je nergens aan hoeft te denken. Daarnaast haalt je lichaam tijdens een vastenperiode energie uit andere bronnen dan voeding. Je lichaam gaat energie onttrekken uit vet; je verbrandt dus vet! Te beginnen met dat ongezonde buikvet.

Maar periodiek vasten biedt nog veel meer gezondheidsvoordelen. Ik zal ze hieronder kort benoemen.

De vele voordelen van intermitterend vasten

Aan intermittent fasting worden heel veel gezondheidsvoordelen toegeschreven. Niet alleen door de Ayurveda, maar deze claims worden ook door de moderne wetenschap ondersteund. Het bekendste (en populairste) voordeel van periodiek vasten is dat je ervan afvalt en snel buikvet verliest. Maar er zijn nog veel meer voordelen.

Intermitterend vasten:

  • versterkt je metabolisme waardoor je gewicht en vet verliest, vooral dat ongezonde buikvet dat je normaal gesproken maar niet kwijt lijkt te raken
  • verlaagt je insulineresistentie en bloedsuikerniveaus
  • versterkt je immuunsysteem
  • verlaagt bloeddruk en cholesterol
  • vermindert voedselafhankelijkheid
  • verbetert je spijsvertering
  • herstelt je lichaamscellen en genen
  • vermindert oxidatieve stress en inflammatie
  • vermindert de kans op diabetes type 2
  • verlaagt het risico op kanker en Alzheimer
  • verlaagt de kans op hart- en vaatziekten
  • verbetert je hersenfunctie
  • heeft een anti-aging effect en zorgt voor verjonging
  • zorgt voor een beter uithoudingsvermogen en sneller herstel
  • geeft je meer energie en een betere concentratie

Hoe werkt het?

Je kunt intermittent fasting met verschillende methoden in de praktijk brengen, bijvoorbeeld 1 dag (24 uur) per week niet eten of de bekende 5:2 methode, waarbij je 2 dagen vast en 5 dagen normaal eet. Ayurveda raadt echter de meest simpele methode aan, namelijk om na het avondeten niet meer te eten en vervolgens het ontbijt over te slaan of uit te stellen. Dit hoef je niet elke dag te doen, maar kan je bijvoorbeeld ook 1 of 2 keer per week doen. Uit onderzoek blijkt dat wanneer je 2 dagen per week deze methode toepast, je afvalt, je energiehuishouding verandert (je lichaam gaat over van suikerverbranding op vetverbranding), je fitter wordt, je huid verbetert, ontstekingen verminderen en het verouderingsproces vertraagt.

 

Wil jij ook de voordelen van IF ervaren?

Wil jij ook ervaren wat IF voor jou kan doen? Geef je dan hier op voor mijn masterclass! 

 

Contra-indicatie

Als je ziek bent, een verstoorde bloedsuikerspiegel hebt, zwanger bent of borstvoeding geeft, jonger dan 18 of ouder dan 70, ondergewicht of een eetstoornis hebt (gehad) of medicijnen neemt, overleg dan altijd eerst met je arts voordat je begint met IF.

Close

50% Complete

Fit met Ayurveda!

Baal jij er ook van dat je zo weinig energie, last van een opgeblazen buik of hormonale klachten hebt? En wil jij je dolgraag fit, slank en energiek voelen? 

Download dan nu gratis mijn e-book Fit met Ayurveda! voor een simpel stappenplan en heerlijke recepten voor direct meer energie, een stralende gezondheid en jouw ideale gewicht!